Zdrowe odżywianie i jego wpływ na samopoczucie

Czy sposób odżywiania ma wypływ na samopoczucie człowieka? Organizm ludzki to skomplikowana maszyna, dana nam raz na całe życie. Aby mógł poprawnie funkcjonować potrzebna jest mu energia dostarczana z pożywienia. Jakość tej energii zależy od jakości pożywienia dostarczanego do organizmu, dlatego odpowiedź na pytanie, czy odżywianie wpływa na samopoczucie, brzmi: zdecydowanie tak.
W haśle „jesteśmy tym co jemy” jest więcej prawdy niż nam się wydaje, to co jemy, w jakich ilościach
i w jakim czasie przekłada się na późniejsze samopoczucie. Nie da się wyznaczyć jednego, uniwersalnego jadłospisu, dzięki któremu wszyscy czuliby się dobrze. Każdy ma swój indywidualnie działający metabolizm, uwarunkowania genetyczne czy predyspozycje. Istnieją jednak pewne zasady, które regularnie i konsekwentnie stosowane przyniosą pozytywne skutki każdemu.

Po pierwsze – śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Nie jest to pusty frazes, a raczej żelazna zasada którą powinniśmy się kierować każdego dnia. Najlepszym sposobem na rozruszanie metabolizmu po nocy jest szklanka ciepłej wody z cytryną. Później czas na śniadanie (którym nie koniecznie powinien być zimny kawałek wczorajszej pizzy). Pierwszy posiłek w ciągu dnia powinien być wartościowy, ponieważ to on zapewnia nam energię w pierwszej części dnia. Pełnoziarniste pieczywo, owsianka, ryż z owocami, omlet czy jajecznica…nawet najbardziej wybredni znajdą coś dla siebie. Filiżanka kawy? Jak najbardziej, ale nie na pusty żołądek!

Po drugie – jeść powinno się regularnie i z zachowaniem reguły 5 posiłków dziennie. Brzmi może znowu banalnie, ale działa niezawodnie. Żołądek, który dostaje pożywienie regularnie i w mniejszych ilościach
a częściej, trawi pokarmy na bieżąco, nie robiąc niepotrzebnych zapasów. Nie mamy wtedy do czynienia
z napadami głodu, które skutkują problemami trawiennymi i przybieraniem na wadze.

Po trzecie – jakość ma znaczenie ! Czytanie etykiet na produktach i podstawowa znajomość oznaczeń
w czasach kiedy lista składników chleba przypomina tablicę Mendelejewa staje się koniecznością, jeśli chcemy zachować zdrowie. Nie chodzi o to, by wybierać jedynie produkty EKO I BIO, ale żeby zwracać uwagę na skład pokarmu. Generalnie czym krótsza lista na etykiecie tym lepiej. Nie wszystkie dodatki do żywności są złe, istnieją też te pochodzenia roślinnego, wystarczy tylko znać ich nazwy.

Po czwarte – dostosuj posiłki do stylu życia. Weź pod uwagę głównie to, jaki rodzaj pracy wykonujesz. Jeśli spędzasz 8 godzin w pozycji siedzącej przed komputerem, nie potrzebujesz tylu kalorii ile potrzebuje budowlaniec wspinający się po rusztowaniu czy sportowiec przygotowujący się do zawodów. Nie znaczy to jednak, że masz jeść wyłącznie sałatę popijaną wodą. Praca umysłowa wymaga dostarczania produktów odpowiedzialnych za koncentrację, niwelujących zmęczenie, pobudzających mózg. Wykonujesz pracę siedzącą, ale uprawiasz aktywność fizyczną? W takim przypadku Twoja dieta również powinna być skonstruowana odpowiednio tak, by organizm dostawał tyle składników odżywczych ile potrzebuje. Ważne jest by przyjmować w ciągu dnia taką dawkę kalorii, którą nasz organizm przetworzy na energię,
a nie zmagazynuje w postaci nadprogramowej tkanki tłuszczowej.

Po piąte – pij wodę, będziesz zdrowy! Kiedyś funkcjonowało hasło „Pij mleko, będziesz wielki”, jednak to nie bez mleka, ale bez wody nasz organizm nie jest w stanie przeżyć. Nasze ciało w większości składa się
z wody, której poziom warunkuje prawidłową pracę zarówno kości, skóry, jak i narządów wewnętrznych. Bez pożywienia jesteśmy w stanie przeżyć kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt dni, a bez wody tylko kilka. Woda to dla naszego organizmu pewnego rodzaju siła napędową, dlatego tak ważne jest dostarczanie jej
w odpowiedniej ilości.

Zachowanie tych kilku zasad będzie miało nieoceniony wpływ na Wasze zdrowie i samopoczucie. Zmiana nawyków powielanych przez lata nie jest łatwa, ale efekty Was zadziwią, sprawdźcie sami!

Polecam także ...