Wzmocnij odporność na jesień!

Okres jesienno zimowy to dla naszej odporności spore wyzwanie. Anginy, przeziębienia, grypy, zapalenia gardła itp. są na porządku dziennym w czasie jesieni. Sami wiecie, jak zwykłe przeziębienie potrafi pokrzyżować wszelkie plany, nie mówiąc już o poważniejszej chorobie, która może skończyć się powikłaniami. Generalnie nikt z nas nie lubi chorować, ale zazwyczaj myślimy o tym dopiero leżąc w łóżku z gorączką i katarem. Co zrobić, żeby do takich sytuacji nie dopuszczać, albo ograniczyć je do minimum. Wzmocnić odporność organizmu można na wiele sposobów. Wszystko zależy od predyspozycji organizmu i Waszego trybu życia, jednak wykorzystanie kilku prostych trików, aby wzmocnić swój organizm na pewno nikomu nie zaszkodzi.
Po pierwsze i najważniejsze – odpowiednia DIETA – organizm walczy z drobnoustrojami jeśli dostarczane jest mu „paliwo”, w postaci wartościowych składników odżywczych. Dla odporności ważne są witaminy, szczególnie te zawarte w warzywach i owocach. Każdy wie, że odporność zapewnia witamina C, jednak nie każdy zdaje sobie sprawę, że witamina C to nie tylko cytrusy. Są warzywa
i owoce, które mają jej o wiele więcej, np. acerola, owoce dzikiej róży, natka pietruszki, papryka, brukselka czy truskawki. Oprócz witamin należy pamiętać też o dobrych tłuszczach (tłuszcze roślinne i omega-3), które pomagają organizmowi w budowaniu hormonów przeciwzapalnych, a te przyczyniają się do wzmacniania odporności. Znajdziecie je np. w rybach, oleju rzepakowym, oliwie z oliwek, siemieniu lnianym i orzechach włoskich. Natomiast dla wszystkim anty zwollenników jedzenia ryb, warzyw czy owoców zalecane jest wzmacnianie organizmu poprzez przyjmowanie tranu, ponieważ zawiera on nie tylko nienasycone kwasy tłuszczowe, ale i witaminy. Układając jesienno-zimową dietę warto pamiętać o sprawdzonych sposobach naszych babć, które po dzień dzisiejszy serwują nam „pyszną” mieszankę mleka z czosnkiem kiedy widzą, że zaczynamy kichać. Czosnek i cebula mają niesamowite właściwości bakteriobójcze, więc mobilizują układ odpornościowy do walki z chorobą i są świetną profilaktyką, by nie chorować. Jest jeszcze jedno przykazanie, którego warto przestrzegać, by zapewnić sobie zdrowie. Pamiętajcie o najważniejszym posiłku w ciągu dnia, czyli śniadaniu. Zapewni Wam ono energię i pobudzi do pracy metabolizm, co również wpływa w pozytywny sposób na układ odpornościowy.
Dieta, mimo że ważna nie zapewni stuprocentowej odporności jeśli nie będziemy przestrzegać innych ważnych kwestii. Mianowicie sprawdzajmy prognozy i ubierajmy się stosownie do pogody za oknem, bo nie ma prostszej drogi do choroby, jak wyziębienie organizmu. W okresie jesienno-zimowym towarzyszą nam częste zmiany temperatury, dlatego warto też hartować organizm. Spacery nawet w chłodne dni czy regularne wietrzenie mieszkania na pewno nie zaszkodzą. To że za oknem jest chłodniej nie znaczy też, że trzeba przerwać aktywność fizyczną, jeśli nie lubicie biegać po śniegu, przenieście się na bieżnię albo znajdźcie inne sposoby, by utrzymać organizm w dobrej kondycji. Na pewno odwdzięczy się Wam on lepszym samopoczuciem i większym poziomem energii.
Wrogiem odporności jest też stres, nic tak nie osłabia organizmu jak długotrwałe napięcia i sytuacje stresowe. Organizm zdecydowanie lepiej broni się jeśli jesteście wypoczęci i uśmiechnięci. Śmiech nie tylko poprawia nastrój, ale też pobudza organizm do produkowania komórek odpornościowych i dotlenia organizm. Jeśli do tych wszystkich czynników dodacie 7-8 godzin snu zapomnijcie, jak wygląda Wasz internista.

Polecam także ...