Przesilenie wiosenne  – objawy, przyczyny i sposoby na męczące dolegliwości

Nie wszyscy cieszą się na widok pierwszego wiosennego słońca. Wiosenne wahania ciśnienia to też niestety wahania nastrojów. Wiele osób o tej porze roku dopadają męczące objawy związane z przesileniem. Dlaczego taka pozytywna pora roku niesie ze sobą spadki samopoczucia? Na zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie wpływa szereg czynników, w tym również zmiany  zachodzące w pogodzie. Marzec/kwiecień to czas zmian atmosferycznych i dużych wahań ciśnienia i skrajności temperaturowych. Organizm również stara się przystosować do zmieniającego się otocznia. Zmienia się np. funkcjonowanie układu krążenia, tętno czy poziom hormonów, co wpływa na ogólne samopoczucie. W związku z tym mogą pojawić się lub nasilić: bóle mięśni, kłopoty sercowo-naczyniowe, skoki ciśnienia, przewlekłe zmęczenie, rozdrażnienie, senność czy obniżona odporność. Czy można zapobiegać skutkom przesilenia? Wyeliminować je ciężko, natomiast na pewno można sobie pomóc by ograniczyć je do minimum. W tym przypadku powiedzenie „czym się strułeś, tym się lecz” nabiera sensu, dlatego że należy korzystać z wiosennego słońca i przebywać, jak najwięcej na świeżym powietrzu. Warto podejmować aktywność fizyczną – 30 minut dotleniającego spaceru na pewno pozytywnie wpłynie na samopoczucie i pomoże w utrzymaniu kondycji. Ważny jest też odpoczynek, organizm przestawia się na nieco inny tryb funkcjonowania, dlatego nie powinno dokładać mu się dodatkowych obciążeń. Prace, które mogą poczekać watro odłożyć na lepszy czas, na pewno ich wykonanie będzie wtedy szybsze i efektywniejsze. Również sen jest świetnym lekarstwem, ponieważ regeneruje organizm, odpowiednia jego dawka wpłynie pozytywnie na samopoczucie w ciągu dnia. Wspomniane wcześniej promienie słoneczne działają pozytywnie zarówno na nasz nastrój, jak i układ nerwowy dlatego warto z nich korzystać, jak najczęściej. W eliminacji skutków przesilenia wiosennego pomoże na pewno zmniejszenie lub odstawienie używek wypłukujących witaminy i minerały, typu kawa czy alkohol. Bardzo ważna jest też odpowiednia dieta. Zimą dostarczamy organizmowi mniej witamin, dlatego wiosną warto te braki uzupełnić, a dodatkowo zadbać o lżejsze posiłki bogate w świeże warzywa i owoce. Dla dobrego samopoczucia wiosną warto zadbać o swoją odporność, zmienna pogoda może powodować łatwe zachorowania, a przesilenie wpływa negatywnie na system odpornościowy. Witaminy, odpowiedni ubiór i aktywność na świeżym powietrzu to najlepsze co można zafundować sobie na wiosnę, by uniknąć wiosennego przesilenia.

 

Polecam także ...