Nie przeginaj…czyli nie jest prosto siedzieć prosto

Od dziecka mówią nam „NIE GARB SIĘ, SIEDŹ PROSTO!, ale czy to znaczy, że mamy chodzić, siedzieć i nawet spać wyprostowani, jakbyśmy połknęli przysłowiowy kij?. Absolutnie nie!  Kręgosłup ma swoje naturalne krzywizny – lordozę szyjną, kifozę piersiową, lordozę lędźwiową oraz kifozę krzyżową. W zachowaniu prawidłowej postawy chodzi przede wszystkim o to, żeby tych naturalnych krzywizn nie pogłębiać i nie sprawić, żeby stały się problematyczne. Dlaczego to takie ważne? Kręgosłup jest stelażem ciała, a jego naturalne wygięcia pozwalają na utrzymywanie równowagi i dają amortyzację podczas chodzenia czy innych aktywności ruchowych. Prawidłowa postawa to też prawidłowa praca narządów wewnętrznych, lepsze samopoczucie, więcej siły i energii. Zmiana nawyków i przejście na bardziej siedzący niż aktywny tryb życia ma swoje konsekwencje. Wady postawy i bóle kręgosłupa to niemal epidemia. Fizjoterapeuta to nie magik, który usunie przyczynę, jeśli my sami codziennie mozolnie pracujemy na swoje dolegliwości. Trzeba zacząć od eliminowania złych nawyków, a takie pojęcia jak regularność i holizm powinny stać się przewodnimi, doraźność i elementarność w działaniach w tym przypadku nie przyniosą rezultatu.

Jak zachować prostą postawę ciała?
Oto kilka prostych rad, jak przyczynić się do prawidłowej postawy swojego ciała, a tym samym do lepszego samopoczucia. Pamiętajcie o kilku czynnikach, które pomogą Wam zachować wyprostowaną sylwetkę. Ramiona nie powinny opadać, jeśli siedzicie na krześle powinny przylegać do oparcia, aby nie powstawał nawyk garbienia się i wysuwania głowy do przodu. Ważną rolę w utrzymaniu prawidłowej postawy pełnią mięśnie brzucha, czym mocniejsze tym łatwiej utrzymać ciało w pionie. Zwracajcie też uwagę na swoje codzienne nawyki, jeśli siedzicie w non stop przed komputerem sprawdźcie czy wasze miejsce pracy nie jest główną przyczyną złej postawy. Odpowiednio wyprofilowane krzesło czy monitor na odpowiedniej wysokości to ważne „drobiazgi”, które znacząco wpływają na problemy z kręgosłupem.

Nie przeginaj!
Dosłownie i w przenośni – krzywizny kręgosłupa to naturalna sprawa i mają zostać zachowane by ciężar ciała rozkładał się odpowiednio, a postawa była pionowa. Nie można się przeprostowywać – kręgosłup nie ma być, jak od linijki, jednak należy o niego dbać tak, by nie był przeciążany. Prawidłowa postawa to jedno, a zapewnienie odpowiedniej dawki aktywności fizycznej i zdrowy tryb życia to drugie. Po połączeniu te czynniki dają rewelacyjne efekty. Spróbujcie, a zobaczycie różnice.

Polecam także ...