Parę słów o mięśniach

Mięśnie – kluczowy element w niemal każdej, podejmowanej przez nas na co dzień czynności. Stanowią od 30 do 40% masy ciała i mamy ich około 450-500. Mają różne kształty i budowę, wszystko w zależności od tego, jaką pełnią rolę w organizmie. Mięśnie odpowiadają za prawidłową motorykę, postawę i termogenezę naszego ciała oraz umożliwiają regulację i przepływ płynów w organizmie.

Wiecie, że do wykonywania codziennych czynności wykorzystujemy tylko 1/3 mięśni? A co z pozostałymi? Niestety jeśli nie pobudzamy ich żadną aktywnością fizyczną to zanikają, a to prowadzi do zmian w ścięgnach i więzadłach. Zaniki mięśni przyczyniają się też do chorób układu kostnego, co w konsekwencji powoduje problemy 
w swobodnym poruszaniu się. Dlatego o mięśnie trzeba dbać i fundować im odpowiednią dawkę ruchu, ale też odpowiednio je „odżywiać”.

Czym karmić mięśnie?

Dla mięśni jednym z najważniejszych składników jest białko. Bez niego organizm nie jest w staniu dobrze funkcjonować, a przy dłuższym niedoborze białka może dojść do zmian chorobowych i innych dysfunkcji organizmu. Organizm sam wytwarza sobie ten cenny składnik, jednak nie w takiej ilości by pokryć na nie nasze całkowite zapotrzebowanie. Czym w takim razie „karmić” mięśnie, aby służyły nam jak najdłużej? Sportowcy korzystają z gotowych suplementów białkowych, ale warto też wiedzieć, jakie produkty spożywać, aby mięśnie regenerowały się po wysiłku i niczego im nie brakowało. Bogate w białko są między innymi: ryby, drób, jaja, soja, orzechy, rośliny strączkowe czy nabiał. Warto więc dbać, by pojawiały się one w naszej codziennej diecie. Nie zapominajcie jednak o tym, że nawet jeśli ćwiczycie i zapotrzebowanie na białko jest większe to dieta powinna być zbilansowana, a więc bogata tak samo w białko, jak i tłuszcze czy węglowodany dostarczane w odpowiednich proporcjach. Dopiero wtedy organizm będzie działał na pełnych obrotach.

Jeśli natomiast prowadzicie raczej siedzący tryb życia oprócz diety, która pozytywnie wpłynie na mięśnie pamiętajcie również o mobilizowaniu ich do prawidłowego działania. Wiecie że już 30 sekund stania na jednej nodze „przypomina” naszym mięśniom, że są odpowiedzialne za prawidłową postawę i utrzymanie kręgosłupa 
w pionie? Świetnym sposobem na dotlenienie jest też masaż mięśni. To nie tylko sposób na relaks, ale również na regenerację, dlatego znajdujcie czas na takie przyjemności, a każdy dzień będzie efektywniejszy.

 

Polecam także ...