Co robić jak boli kręgosłup?

Ostatnio pisałem o prawidłowej postawie i naturalnych krzywiznach kręgosłupa. Jednak co zrobić, gdy pilnowanie się jeśli chodzi o proste plecy to za mało i kręgosłup dają sobie znać. Większość z Was doskonale wie o czym piszę. Siedzący tryb życia, mało ruchu, zła dieta i coraz częstsze bóle w plecach. Co robić w takiej sytuacji? Wizyta u fizjoterapeuty? Masaż? Owszem, ale jeszcze ważniejsza jest praca nad sobą, znalezienie czasu by o siebie zadbać, a przede wszystkim zmiana codziennych nawyków. Ból kręgosłupa pojawia się w sytuacji urazu lub przeciążenia i szczególnie w tej drugiej sytuacji powinniśmy samodzielnie podjąć działania, aby wzmocnić mięśnie a tym samym odciążyć kręgosłup. Przy czym nie można myśleć, że jeśli ból pojawia się w lędźwiowej części, tylko na tej powinno się skupić. Kręgosłup trzeba potraktować całościowo i najlepiej podjąć systematyczne ćwiczenia, które nie będą go obciążały a wzmocnią stelaż naszego ciała, jakim jest kręgosłup do tego stopnia, by ból ustąpił.

Oto kilka sposobów na ból kręgosłupa:

1.Pływanie

Jednym z najlepszych sposobów na kompleksowe wzmocnienie kręgosłupa i mięśni jest pływanie. Angażuje ono niemal wszystkie mięśnie, a jednocześnie nie obciąża kręgosłupa. Szczególnie polecane jest pływanie na plecach i kraulem. Mało które ćwiczenia na siłowni pozwalają bez dodatkowego obciążenia tak kompleksowo wzmocnić mięśnie.

2.Ćwiczenia z piłką fitness

Odciążają one kręgosłup, a jednocześnie wzmacniają mięśnie przykręgosłupowe i skośne brzucha. Odpowiednio mocne mięśnie są dla kręgosłupa szczególnie ważne, ponieważ pomagają utrzymać go w odpowiednim położeniu i tym samym wpływają na prawidłową postawę ciała.

3.Pilates i joga

Specjalnie skomponowane zestawy ćwiczeń, pozwalają stopniowo wzmacniać mięśnie bez nadmiernego ich rozbudowywania i obciążania. Zaletą tego typu zajęć jest obecność instruktora/trenera, który koordynuje poprawność wykonywania ćwiczeń i dba, by przynosiły one pożądane efekty. Ćwiczenia rozciągające i rozluźniające bardzo korzystnie wpływają na kondycję kręgosłupa.

4.Ćwiczenia wykonywane na leżąco

Są mniej obciążające niż te wykonywane na siedząco czy stojąco, a tym samym nie pogłębiają naturalnych krzywizn kręgosłupa, nie nadwyrężają tak bardzo mięśni. Przy problemach z kręgosłupem ważne jest, by nie nadwyrężać mięśni i nie doprowadzić do pogorszenia stanu.

 

Pamiętajcie jednak, że ćwiczenia to nie wszystko. Jeśli waszym życiem rządzi stres i pośpiech dolegliwości mogą być odczuwalne i przy aktywności fizycznej. Do problemu należy podejść kompleksowo, dbać o ciało, ale i o umysł, odpowiednią dawkę snu i odpoczynku, a także właściwą wagę ciała. Kręgosłup nie lubi długiego siedzenia w jednej pozycji, ale też nie służy mu nadmierna aktywność fizyczna, podnoszenie ciężkich przedmiotów czy całodzienne chodzenie na wysokich obcasach. Jest wiele czynników, które wpływają na kondycję pleców. Jeśli ból doskwiera Wam często i jest uciążliwy odwiedźcie specjalistę, który fachowo zajmie się Waszym kręgosłupem. Nie zapominajcie, że to rusztowanie całego ciała i by konstrukcja w postaci naszego organizmu trzymała się jak należy, kręgosłup musi być w dobrej formie.

Polecam także ...