Biegaj, ale nie żyj w biegu!

Jak biegać zdrowo – czyli porady dla biegaczy

Ruch to zdrowie – prawda stara, jak świat, a jednak często o tym zapominamy.
Z jednej strony moda na zdrowy tryb życia, zajęcia fitness, bieganie itp., a z drugiej problemy z kondycją, nadwaga, ciągłe zmęczenie. Ćwiczycie, a mimo to nie widzicie efektów, ani w wyglądzie ani samopoczuciu? Może przyczyną jest źle dobrana aktywność ruchowa. Po pierwsze zadajcie sobie pytane, czy to, co robicie sprawia Wam przyjemność?

Zdecydowanie lepsze efekty osiągniecie wybierając zajęcia  i aktywności które lubicie. Jeśli uwielbiacie tańczyć nie katujcie się na siłowni, a zapiszcie się do szkoły tańca. Efekty będą zdecydowanie lepsze, będziecie ćwiczyć z uśmiechem na twarzy, może częściej i przez dłuższy czas, nie licząc każdej spędzonej na treningu minuty. Szybko zobaczycie efekty, poprawi się wygląd i kondycja, a to może zmotywuje Was do podejmowania kolejnych aktywności.

Po drugie zastanówcie się co chcecie osiągnąć i wyznaczajcie sobie cele, które będziecie realizować małymi krokami. Jeśli chcecie zgubić zbędne kilogramy postawcie na zajęcia spalające tłuszcz, jeśli wyrzeźbić ciało na zajęcia modelujące, a jeśli zniwelować stres, po prostu na te, które sprawiają Wam najwięcej frajdy.

Nie zapominajcie w tym wszystkim o jednej bardzo ważnej rzeczy, sport i aktywność to nie tylko przyjemność, ale przede wszystkim fundowanie sobie ogromnej dawki zdrowia. Często pytani o to, czy uprawiamy jakieś sporty żartujemy, że: „ tak!, poranny bieg z przeszkodami, do autobusu J”. Wydaje nam się, że skoro żyjemy w biegu dodatkowa aktywność nie jest nam potrzebna. A to nieprawda! Organizm z natury stworzony jest do ruchu – regularna aktywność fizyczna wpływa na prawidłową pracę poszczególnych narządów i jego ogólną sprawność. 30 minutowy spacer potrafi obudzić nas dużo skuteczniej niż niejedna filiżanka kawy, a kilka przysiadów, czy skłonów w przerwie w pracy przypomni naszym nieużywanym mięśniom, że nadal powinny „mieć się na baczności”, bo będą nam jeszcze potrzebne. Aktywność jest zdrowa i wskazana, ale należy ją dobierać mądrze, uwzględniając własne możliwości. Pamiętajcie, że działanie za wszelką cenę nikomu nie przyniosło korzyści, szczególnie w dziedzinie sportu. Tu jest to szczególnie niebezpieczne bo można nabawić się przykrych kontuzji, które w najgorszym wypadku wyeliminują Was z jakiejkolwiek aktywności ruchowej na długi czas. Jeśli na poważnie myślicie o uprawianiu regularnej aktywności fizycznej nie wzbraniajcie się przed rozmową z trenerem personalnym. To nie fanatyk, który nie wychodzi z siłowni, a osoba, która da Wam na pewno kilka cennych wskazówek, jaką aktywność podejmować, żeby zarówno przyniosła oczekiwane rezultaty, jak i była dla Was bezpieczna. Nie zapominajcie o rozgrzewce! Nie wyobrażacie sobie ile kontuzji powstaje przez jej brak (o tym bardziej szczegółowo w kolejnych tekstach) i profilaktyce zarówno przed, jak i po treningowej. Stretching to nie tylko modna nazwa, ale ważny element treningu, o którym nie należy zapominać.

Zatem pamiętajcie: Sport to zdrowie, a że zdrowie jest najważniejsze to dbajmy by znalazł on miejsce w natłoku naszych codziennych obowiązków.

 

 

 

Polecam także ...