Bezsenność to też choroba

Bezsenność to nie tylko niedogodność, która towarzyszy nam w sytuacjach stresowych. Jeśli stan ten się przedłuża klasyfikowana jest ona jako zaburzenie, a nawet choroba. Dlatego jeśli macie problemy z zasypianiem nie lekceważcie tego.

Czasem powodem nieprzespanej nocy jest po prostu stresujący dzień. Jeśli jednak stres towarzyszy Wam częściej i prowadzi do bezsenności należy wyeliminować ten czynnik, ponieważ sen to jedna z najważniejszych czynności naszego organizmu. Udowodniono, że człowiek jest w stanie wytrzymać dłużej bez jedzenia niż bez snu. To w trakcie snu nasz organizm najlepiej regeneruje się i odpoczywa, dlatego, czym mniej śpimy tym bardziej organizm daje nam o tym znać złym samopoczuciem i osłabieniem.

Stres to nie jedyna przyczyna bezsenności, problemy z prawidłowym snem mogą pojawiać się również z powodu: chorób somatycznych, występowania zespołu niespokojnych nóg, bezdechu w trakcie snu, z powodu zaburzeń psychicznych, czy na skutek stosowania niektórych leków.

Duży wpływ na jakość snu ma też nasza dieta, to co jemy w ciągu całego dnia przekłada się na to jak śpimy w nocy. Ciężkostrawne i tłuste potrawy, węglowodany proste czy alkohol powodują, że organizm zamiast regenerować się podczas snu, pracuje by pozbyć się szkodliwych substancji. Nasz sen jest wtedy płytki i budzimy się zmęczeni.

 

Jak leczyć bezsenność?

Istnieją środki farmakologiczne, które pomagają w zachowaniu prawidłowej higieny snu. Jest to jednak rozwiązanie krótkoterminowe i obciążające dodatkowo organizm. Przyjmowanie leków nie tylko obciąża narządy wewnętrzne, ale przede wszystkim uzależnia, sprawiając, że powrót do normalnego zasypiania staje się coraz trudniejszy. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie terapii behawioralnych, które w tym przypadku są nie tylko skuteczniejsze, ale i zdecydowanie bardziej bezpieczne. Z problemem bezsenności świetnie radzi sobie Terapia manualna, Osteopatia, jak i terapia CranioSacralna. Są to metody, które oddziałują na organizm w zależności od przyczyny zaburzeń snu, wspierając lub przywracając jego naturalne procesy.

W poprawie jakości snu pomoże nie tylko zachowanie odpowiedniej diety, ale też włączenie do niej herbat ziołowych typu melisa, ziele męczennicy cielistej czy kozłka lekarskiego. Mają one działanie uspokajające, obniżające ciśnienie i rozluźniające, nie obciążają żołądka ani nie uzależnią, a poprawią jakość snu. Ważnym elementem jest też wyeliminowanie czynników, które przeszkadzają w zasypianiu. Przed pójściem spać warto jest zrezygnować z długiego siedzenia przed komputerem czy telewizorem, przebywania w hałasie. Niewskazane jest również pójście spać bezpośrednio po intensywnym wysiłku fizycznym, organizm po treningu powinien się nieco „uspokoić” zanim zaśnie. Wyrobienie prawidłowych nawyków jeśli chodzi o higienę snu (stałe pory zasypiania i budzenia się, odpowiednie warunki i czas snu) również pomoże w eliminowaniu bezsenności.

Zdrowy sen jest podstawą prawidłowego funkcjonowania, dlatego dbajcie o to, by spać dobrze i mieć energię do codziennego podejmowania nowych wyzwań.

Polecam także ...